Powszechnie znaną prawdą jest to, że im niższa cena danego produktu, tym bardziej jesteśmy gotowi go zakupić. Ekonomia określa tą zależność jako prawo popytu. Jednakże nie jest to żelazna reguła, od której nie ma wyjątków. Ekonomiści zaobserwowali pewne przypadki, w których dzieje się dokładnie na odwrót. Sytuacje to określane są jako paradoksy. W przypadku popytu możemy wyróżnić trzy podstawowe paradoksy: paradoks Veblena, paradoks Giffena i paradoks spekulacyjny. W przypadku paradoksu Veblena mamy do czynienia z dobrami prestiżowymi, na które popyt spada wraz ze spadkiem cen. Potocznym określeniem tego zjawiska jest ..efekt snoba”. W przypadku paradoksu Giffena stykamy się z dobrami podstawowymi, których udział w wydatkach konsumentów jest wysoki. W tej sytuacji, mimo spadku dochodów, przy wzroście cen tych produktów, zwiększa się popyt na te dobra. Ostatnim paradoksem jest paradoks spekulacyjny, który wiąże się z oczekiwaniami co do kształtowania cen w przyszłości. Zwłaszcza jeśli panuje przekonanie, że ceny będą stale rosły.