Dodatkowym sposobem pozyskiwania informacji na temat pożyczkobiorców przez banki i inne instytucje finansowe jest nawiązywanie długofalowej współpracy z klientami, ważna reguła zarządzania ryzykiem kredytowym. Jeżeli potencjalny pożyczkobiorca był przez dłuższy czas właścicielem rachunku czekowego lub oszczędnościowego lub też innej formy kredytu bankowego, oficer kredytowy dzięki analizie wyciągów z konta może znaleźć wiele informacji na jego temat. Bilanse rachunków czekowych i oszczędnościowych pozwalają określić płynność potencjalnego pożyczkobiorcy oraz wskazać pory roku, w jakich jego potrzeby gotówkowe są najwyższe. Przegląd czeków wystawianych przez pożyczkobiorcę ujawnia źródła finansowe, z jakich korzystał. Jeśli otrzymywał już kredyty, bank jest w posiadaniu rejestru płatności. W ten sposób długofalowa współpraca z klientami redukuje koszty zdobywania informacji oraz ułatwia dyskryminację ryzyka złego kredytu. Konieczność prowadzenia monitoringu ze strony pożyczkodawcy dodatkowo zwiększa znaczenie podejmowania długookresowej współpracy z klientami. Jeśli pożyczkobiorca otrzymywał poprzednio kredyty, bank ma już ustalone procedury monitorowania klientów. Dzięki temu koszt monitorowania znanych bankowi klientów jest znacznie niższy od kosztu monitorowania osób nawiązujących współpracę z bankiem.